vrijdag 30 oktober 2015

Lesvoorbereiding beeldende vorming

Monster van Loch Ness

Inleiding
Voor beeldende vorming hebben we de opdracht gekregen om een van de lessen die wij gehad hebben, zelf voor te bereiden als les. Ik heb hierbij gekozen voor de ansichtkaart met een monster van Loch Ness erop.

Beginsituatie
Ieder kind heeft zijn eigen idee van wat een monster is. Met een kroontjespen, Oost-Indische inkt en ecoline hebben de kinderen nog niet gewerkt. De opdracht is geschikt voor groep 7/8.

Onderwijsdoel
Betekenis
Veel kinderen hebben al gehoord van het Monster van Loch Ness. Kinderen die het niet kennen, krijgen te weten wat het verhaal is. De kinderen leren kenmerken van een monster.

Vorm
De kinderen leren verschillende vormen van monsters en wat je met de achtergrond/omgeving kunt doen. Hierbij gebruiken de kinderen vorm, textuur en compositie als beeldaspecten.

Materiaal/techniek
De kinderen leren te tekenen met een kroontjespen en Oost-Indische inkt.
De kinderen leren kleuren te krijgen door water te mengen met ecoline.

Beschouwing
Eerst bekijken de kinderen verschillende afbeeldingen van landschappen en monsters om een idee te krijgen wat voor monster ze willen tekenen en wat voor sfeer ze het plaatje willen geven. Hierbij leren ze wat karakteristieke eigenschappen van een monster zijn.

Werkwijze
De kinderen leren dat er eerst geschetst moet worden voordat de kroontjespennen gebruikt gaan worden. Op een kladblaadje leren de kinderen verschillende texturen tekenen waarmee ze hun monster mee kunnen opvullen. Ook proberen ze op dit blaadje de ecoline uit, zodat ze weten hoe ecoline er op papier uit ziet.

Onderzoek
Naar aanleiding van de afbeeldingen van monsters die de kinderen al hebben gezien, moeten zij kunnen vertellen wat een monster eng maakt. Deze kenmerken passen ze zelf ook toe op hun eigen monster.

Lesopbouw
Voorbereiding
- Voordat de les begint moet er worden klaargezet: A5-papier, kladblaadjes, grijze potloden, gummen, per tweetal een bakje water en een potje Oost-Indische inkt, per groepje een set potjes met ecoline, een bak met genoeg kroontjespennen en kwasten.
- De PowerPoint met uitleg en afbeeldingen is van te voren al gemaakt.


Oriëntatie:
Introductie
De les open ik door een verhaal te vertellen over het monster van Loch Ness. Het is gebaseerd op de echte myrthe, maar om de aandacht te trekken van de kinderen en ze enthousiast te maken, pas ik het op een spannende manier aan. Vervolgens maken we op het bord een woordweb met als woord in het midden 'monster'. Hierdoor worden er al kenmerken genoemd wat een monster eng maakt.
Met het verhaal en woordweb zijn we ongeveer 20 minuten bezig. Hierna leg ik de opdracht uit.

Uitleg:
Informatie
We kijken terug op het woordweb en benoemen wat een monster eng maakt. We kijken daarna naar de afbeeldingen om te kijken of het klopt. Ik laat zien hoe je dit terug zou kunnen brengen in je tekening (verschillende structuren als schubben).

Instructie
We nemen gezamenlijk alle stappen door (schetsen, krootjespen met Oost-Indische inkt, ecoline). Uit elk groepje komt één kind de materialen halen voorin de klas. Ikzelf deel de ecoline uit.

Begeleiding
Als de kinderen aan het werk gaan, loop ik in het begin rond. Ik stel vragen op betrekking tot hun werk. Wat voor monster ze willen maken, hoe ze het eng maken en wat voor sfeer ze de tekening willen geven. N.a.v. de antwoorden geef ik wat tips weg. Als kinderen eerder klaar zijn, kunnen ze beginnen aan het opruimen. Tussentijds geef ik aan hoeveel tijd de kinderen nog hebben.

Afronding
Uit elk groepje brengt iemand de spullen weer naar voren (niet dezelfde als met het uitdelen). Als iedereen opgeruimd heeft, vraag ik wat de kinderen leuk en moeilijk vonden en of ze kunnen vertellen wat ze geleerd hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten