Oriëntatie
|
Introductie: vragen of de kinderen al eens eerder muziekles hebben gehad.
Iedereen gaat achter zijn stoel staan en we doen klassikaal een warming-up.
Doel van de les: aan het einde van de les kunnen de kinderen het lied I like the flowers zingen .
Doel van de les: aan het einde van de les weten de kinderen wat een grafische partituur is en hoe je deze moet lezen.
| |
Uitleg / instructie
|
Voordat ik het liedje laat horen heb ik de volgende woorden op het bord opgeschreven:
Mountains, fire stone, flowers, walk alone, green hills, doewaka, daffodils.
De luistervraag is: In welke volgorde moeten de woorden op het bord?
Vervolgens laat ik het lied 2 keer horen en laat ik ze antwoord geven op de luistervraag.
Tweede luistervraag is: waar gaat het liedje over? Als de kinderen geen antwoord weten laat ik het liedje nog een keer horen.
De grafische partituur deel ik uit.
Het lied aanleren volgens weggeefmethode.
Eerst begin ik en als we het hele lied gedaan hebben, beginnen de kinderen met de eerste zin.
Zodra de kinderen het lied helemaal mee kunnen zingen, herhalen we het nog een keer met z’n allen.
Ongewenst gedrag wordt gecorrigeerd.
Als iemand aan het woord is (praten, niet zingen), is de rest stil.
|
Luisteren en meelezen
Luisteren en schrijven
Luisteren en antwoorden
Luisteren, lezen en zingen Zingen |
Afsluiting
|
We doen met de groep De douchedruppel. Steeds wordt iemand aangewezen waar de druppel wordt gebalanceerd
(bldz. 114, CD nr. 2 track 7 (Speth, M, 2007 Dansspetters 1, Maastricht) )
|
Grafische partituur
Luistervoorbeeld
Stap 1
De kinderen laat ik luisteren naar I like the flowers. Dit is een Engels liedje, waardoor de kinderen gelijk een oefening hebben bij de Engelse taal. Door de luistervraag om de woorden op het bord in je juiste volgorde te zetten, wordt de analytische luisterstijl gestimuleerd.
Stap 2
De kinderen hebben al wat Engels gehad, maar niet veel. Hierdoor zullen zij zich afvragen wat bepaalde woorden betekenen.
Stap 3
Als eerst heb ik een aantal woorden uit de tekst van het liedje op het bord geschreven, De kinderen krijgen het lied twee keer te horen en zullen deze woorden in de juiste volgorde moeten zetten. Nadat we dit gedaan hebben stel ik de vraag waar het liedje over gaat. Ik heb voor deze volgorde gekozen, omdat de kinderen al twee keer het lied aandachtig hebben beluisterd. Als zij het antwoord niet weten op de vraag, zal ik het liedje nog een keer laten horen. Doordat ze het lied nu al een aantal keer gehoord hebben, zullen ze het makkelijker mee kinnen zingen straks.
Stap 4
De kinderen luisteren aandachtig naar de muziek en de tekst, dus analyserend. Ze noteren de volgorde van de woorden op hun blaadje.
Stap 5
Deze opdracht hoort bij het domein 'noteren'. De kinderen geven antwoord op een sorteervraag.
Stap 6
Bij deze opdrachten is geen sprake van coöperatief leren. De opdracht is individueel, omdat alle kinderen uiteindelijk het liedje moeten leren. Het is dus van belang dat iedereen er vanaf het begin zelf mee bezig is.
Stap 7
Met de kinderen wil ik een gekke warming up doen. We schudden alles los en maken ook onze stembanden los door verschillende oefeningen te doen.
Stap 8
Ik schrijf onder de woorden die al op het bord staan, de juiste volgorde. Om de beurt wijs ik steeds iemand aan die het volgende woord mag zeggen. Het antwoord op 'waar gaat het liedje over?' laat ik één iemand vertellen. Als er nog iets aan toe te voegen is, mag iemand anders dat doen.
Stap 1
De kinderen laat ik luisteren naar I like the flowers. Dit is een Engels liedje, waardoor de kinderen gelijk een oefening hebben bij de Engelse taal. Door de luistervraag om de woorden op het bord in je juiste volgorde te zetten, wordt de analytische luisterstijl gestimuleerd.
Stap 2
De kinderen hebben al wat Engels gehad, maar niet veel. Hierdoor zullen zij zich afvragen wat bepaalde woorden betekenen.
Stap 3
Als eerst heb ik een aantal woorden uit de tekst van het liedje op het bord geschreven, De kinderen krijgen het lied twee keer te horen en zullen deze woorden in de juiste volgorde moeten zetten. Nadat we dit gedaan hebben stel ik de vraag waar het liedje over gaat. Ik heb voor deze volgorde gekozen, omdat de kinderen al twee keer het lied aandachtig hebben beluisterd. Als zij het antwoord niet weten op de vraag, zal ik het liedje nog een keer laten horen. Doordat ze het lied nu al een aantal keer gehoord hebben, zullen ze het makkelijker mee kinnen zingen straks.
Stap 4
De kinderen luisteren aandachtig naar de muziek en de tekst, dus analyserend. Ze noteren de volgorde van de woorden op hun blaadje.
Stap 5
Deze opdracht hoort bij het domein 'noteren'. De kinderen geven antwoord op een sorteervraag.
Stap 6
Bij deze opdrachten is geen sprake van coöperatief leren. De opdracht is individueel, omdat alle kinderen uiteindelijk het liedje moeten leren. Het is dus van belang dat iedereen er vanaf het begin zelf mee bezig is.
Stap 7
Met de kinderen wil ik een gekke warming up doen. We schudden alles los en maken ook onze stembanden los door verschillende oefeningen te doen.
Stap 8
Ik schrijf onder de woorden die al op het bord staan, de juiste volgorde. Om de beurt wijs ik steeds iemand aan die het volgende woord mag zeggen. Het antwoord op 'waar gaat het liedje over?' laat ik één iemand vertellen. Als er nog iets aan toe te voegen is, mag iemand anders dat doen.
Hoi Karlijn,
BeantwoordenVerwijderenGoed dat je er aan hebt gedacht om je zang te ondersteunen met muziek.
De grafische partituur vind ik een beetje onoverzichtelijk. Je geeft onderaan aan dat de toonhoogte hoger wordt, als het woord een andere kleur heeft. Misschien als kleine tip, deze woorden ook groter op te schrijven, zo leg je de nadruk nog iets meer op het woord.
Door je grafische partituur als een soort van trappetje te laten verlopen, is het duidelijk dat je wilt wisselen van toonhoogte.
Even een klein vraagje, was het niet belangrijk dat de luistervraag als eerst kwam? Dat je aan de kinderen vraag waar ze denken dat het liedje over gaat, als ze de titel horen? Of heb ik dit even mis?